by • 25 oktober, 2010 • Nyheter, RecensionerComments (0)334

Recension av StarCraft II : Wings of Liberty

StarCraft 2 Logo

Efter 12 års väntan har så äntligen den gamle trotjänaren StarCraft fått en uppföljare som håller precis samma klass som sin föregångare.

01 02

Blizzard som ligger bakom StarCraft har till stor del varit med om att lägga grunden till den typ av realtidsstrategispel vi idag tar för givet.

Efter Blizzards släpp av strategispelet WarCraft : Orcs & Humans har företaget satsat hårt på att alltid ligga i framkant när det gäller utveckling av realtidsstrategispel.

Blizzard har även haft ett starkt och väldigt uppskattat engagemang att inte endast satsa på Windows som platform utan även utvecklat sina spel för Mac OS.

StarCraft II kommer att släppas i tre olika delar varav den första delen låter dig styra över människornas fraktion Terran.

Wings of Liberty tar vid fyra år efter det första spelet slutade, som spelare tar man sig ann rollen som soldat/cowboy Jim Raynor.

I det tidigare spelet stred Jim Raynor för fraktionen Confederacy som nu gått i spillror efter ett stort nederlag i kampen mot fienderasen Zerg.

Nu har Raynor slagit ihop sig med en rebellgruppering som strider mot den nya fraktionen Dominion som skapats ur spillrorna från Confederacy.

Dominion leds av tyrannen Arcturus Mengsk som styr sitt folk med järnhand och med hjälp av en stor propaganda-maskin.

Mengsk och Raynor har även förutom meningsskiljheter angående hur man styr sitt folk en personlig bakomliggande konflikt mellan varandra.

När Mengsk tidigare var en hög befälhavare inom The Confederacy beordrade han sin armé att lämna Raynors vän och soldat Sarah Kerrigan till sitt öde under en strid med fienderasen Zerg.

03 04

Efter Kerrigan blev lämnad till sitt öde övermannades hon av den monsterliknande rasen Zerg för att sedan omvandlas till en hybrid av människa och monster med exceptionella krafter.

Hon blev den starke ledare som Zergs svärm av monster behövde för att kunna fortsätta sin erövring av universum.

Under spelets gång kämpar Rynor med sitt samvete över att han bär en del av skulden för att Kerrigan blivit offrad i kampen mot Zerg.

Spelets handling känns både mer genomtänkt och fängslande än föregångaren vilket gör att man som spelare verkligen fastnar i spelet. För att bygga upp en riktigt härlig stämning har Blizzard sin vana trogen producerat riktigt vackra och spännande filmsekvenser att betrakta mellan dom olika uppdragen.

05 06

Jämfört med speldesignen av det tidigare spelet har Blizzard verkligen satsat på att låta spelaren få en rejäl nypa variation under spelets gång, varje bana har unika egenheter och situationer som spelaren måste ta hänsyn till.

Vad som är väldigt viktigt att poängtera med uppföljaren till StarCraft är att man absolut inte skall förvänta sig något helt nytt, StarCraft II är en fortsättning av första delen i serien och inte på något vis banbrytande från originalet.

Blizzard har på gott och ont varit extremt sparsam med förändringar från originalet både när det gäller innovation av spelstilen och nya typer av byggnader och enheter man som spelare kan bygga.

Några förändringar som introducerats i uppföljaren är dock en trevlig form av rollspelselement mellan dom olika uppdragen.

08 07

Genom dessa får man möjlighet att gå runt på sitt rymdskepp och föra dialoger med spelets karaktärer samt uppgradera olika egenskaper på byggnader samt enheter med pengar man tjänat ihop genom att klara olika uppdrag. Man har även möjlighet att köpa legosoldater som är lite liknande hjältarna i WarCraft 3 fast utan möjlighet till uppgradering.

Dialogerna med karaktärerna i spelet låter spelaren göra viktiga val vilket i sin tur påverkar handlingen i spelet på olika sätt.

För att höja stämningen ytterligare i spelet har Blizzard producerat helt underbar musik som är både fängslande och passande för spelet med bra variation.

10 09

Grafiskt sett är StarCraft II inget underverk men det är absolut inte ett fult spel heller. Man märker att Blizzard som vanligt främst satt optimering framför en ny generations spelgrafik. Spelet är snabbt och fungerar på dom flesta datorer som har ett hyggligt grafikkort.

Det tidigare spelet i StarCraft serien fick en enorm succé inom e-sport scenen och spelas fortfarande i olika proffsligor. Mycket på grund av detta har Blizzard satsat enormt mycket resurser och energi på att finslipa flerspelar läget i uppföljaren.

Vad som bland annat introducerats i och med StarCraft II är en helt ny version av Blizzards Battle.net vilket är deras samlingsplats för spelare över internet.

På Battle.net har vi bland annat fått ett match-making system vilket rankar dig som spelare i olika nivåer och ligor beroende på hur man presterar under matcherna mot andra spelare. Detta gör spelupplevelsen mycket mer intensiv och rolig då man nästan alltid möter spelare som ligger på samma nivå.

Battle.net har rent generellt tagit en inriktning mot att bli en social plattform där du som spelare får tillgång till möjligheter för chatt, skryta med olika troféer samt möjlighet att importera vänner från Facebook. Samt ha kontakt med vänner i World of Warcraft.

Tyvärr är det märkbart Mac OS  X-porten av spelet är mycket slöare än Windows-versionen av spelet. Har man en lite äldre Mac kan det vara ett bra alternativ att köra spelet via Boot Camp istället för att använda Mac OS-versionen.

Vi kan varmt rekommendera StarCraft II : Wings of Liberty till såväl inbitna strategispelare som nybörjare.

Man kommer som ny spelare väldigt snabbt in i spelet då kampanjen är väldigt anpassad för nybörjare och är man en mer rutinerad strategispelare kan man finna en rejäl utmaning på högre svårighetsgrader.

Efter man klarat enspelar kampanjen finns ett stort mervärde av flerspelarläget vilket ger ofantligt mycket spelglädje för pengarna.

Spelet kostar 395 SEK på Webhallen.

Mac Minimum System Requirements:

  • Mac® OS X 10.5.8, 10.6.2 or newer
  • Intel® Processor
  • NVIDIA® GeForce® 8600M GT or ATI Radeon® X1600 or better
  • 12 GB available HD space
  • 2 GB Ram
  • DVD-ROM drive
  • Broadband Internet connection
  • 1024X720 minimum display resolution

Mac Recommended Specifications:

  • Intel® Core 2 Duo processor
  • 4 GB system RAM
  • NVIDIA® GeForce® 9600M GT or ATI Radeon® HD 4670 or better