Övrigt

Recension: Äventyr i Braids fantastiska värld

braid_screenshot11

För ett par dagar sedan skrev vi här på iLove om att plattformsspelet Braid, skapat av independent-mjukvarutillverkaren Jonathan Blow, nu även har dykt upp till Mac-plattformen. Braid fanns innan endast att köpa på Xbox Live Arcade till Xbox 360 och kom senare även till PC. Hothead Games har nu somsagt portat spelet och vi på iLove har nu även fått testa härligheterna. Herregud må jag säga, vilket imponerande spel detta är!

braid_screenshot05

Braid är ett 2D-spel likt Super Mario och Donkey Kong som visar att man inte behöver ha den snyggaste grafiken eller den grymmaste spelmotorn för att göra ett riktigt bra och underhållande spel.

Braid är ett plattformspel med det där lilla extra. Till skillnad från många andra plattformspel så har du inga liv som gör att du helt plötsligt bara kanske förlorar och måste gå tillbaka ett steg i spelet, utan snarare tvärtom. I Braid så går det mesta istället ut på att prova sig fram och se vad som händer när du gör något. Hoppat ner i ett hål fullt av spikar och brinnande eld? Inga problem, tryck på shift-knappen och gå tillbaka upp igen. Ditt uppdrag genom spelets gång är att samla ihop på pusselbitar som du sedan ska sätta ihop till ett stort pussel. Det är dock inte alltid så lätt som det kanske låter. Du får vid varje kapitel en ny sorts mekanik att använda dig av under kapitlets gång för att lyckas få tag i de olika pusselbitarna. Tålamod och listighet är något som krävs för att lyckas gå vidare i detta spelet.

braid_screenshot18

Det grundläggande man behöver veta i hur Braid fungerar är att du styr din huvudkaraktär med hjälp av styrpilarna och går tillbaka i tiden med Shift-knappen. Det som återstår sedan är mest att klura ut hur du ska få tag i de olika pusselbitarna.

Braid är ett av de mest intressanta och innovativa spelen jag har spelat på länge. Det är simpelheten blandat med den vackra naturen och även det nytänkande sättet med att leka med tiden som gör just detta spelet så anmärkningsvärt. Det är lätt att lära sig och ger en bra stunds underhållning, även om spelet i sig själv inte är särskilt långt. Det är ett spel som alla bör ha testat, även om du kanske inte är något fan av plattformsspel generellt sett. Som sagt innan så har Braid just det där lilla extra som skiljer det från mängden, och det är därför du också bör testa det.

recensionikonrecensionikonrecensionikonrecensionikonrecensionikon 5/5 iLove’s
+ Helt underbart spel!
– Hade kunnat vara aningen längre, även om det är ganska svårt från gång till gång att lyckas slutföra pusslen.