Skrivet den 2 januari 2010 kl 12:10 av Nyheter3 kommentarer338

Test: Parallels Desktop 5

Först och främst ska det sägas att jag under många år använt Parallels Desktop och fram tills nu gillat deras produkter. Prisnivån på Parallels Desktop har desstom varit attraktivt satt och Parallels själva också också varit enkla att ha att göra med. De har helt enkelt varit en underdog och kämpat hårt för att vinna användarnas förtroende. Men i och med Parallels Desktop 5 har något hänt. Det är svårt att sätta fingret på riktigt vad, men jag hoppas att denna artikel ska kunna peka på ett och annat.

Nyheterna i Parallels Desktop 5

Parallels talar om 70 nya funktioner i Parallels Desktop 5. Jag har letat på deras webbsite men inte hittat mer än ett fåtal nyheter, som visserligen är intressanta, men jag får samtidigt inte ihop det riktigt om man ser till antalet.

Den överlägset största anledningen att uppgradera till Parallels Desktop 5 är, om man nu vill, att köra Windows 7, främst då version 5 av Parallels Desktop har stöd för Windows WDDM-drivrutin och därmed också Microsofts kopia av Aqua, Aero Flip 3D. Parallels Desktop 5 ska enligt siffror som företaget själva publicerar på sin hemsida vara upp till 300 procent snabbare än den tidigare versionen. 3D-grafik ska vara upp till sju gånger snabbare med DIrect X 9ex och Shader Model 3, och så vidare.

De som vill köra Linux under Mac OS X har också fått en del nytt att jubla över. Bättre prestanda och stöd för OpenGL 2.1 finns på programmet.

Parallels Desktop 5 i verkligheten

Installationen (eller i mitt fall uppgraderingen av version 4) gick smärtfritt. Parallels kräver dock numera att man registrerar sin produkt för att få tillgång till uppdateringar (alltså buggfixar) av produkten, vilket är ett jäkla oskick. VMware, å sin sida, berättar att du har en ny version av programmet tillgängligt och när det passar dig är du välkommen att uppdatera. Inget tjafsande.

Frågan jag ställer mig efter att ha testat detta med mitt vanliga favoritspel, Railroads, är denna: vad krävs det för dator för att all denna enorma prestandaförbättring ska märkas? Min MacBook Pro har 4GB ram och en 2,53GHz Intel Core 2 Duo-processor. När jag kör 32-bitarsversionen av Windows 7 beter sig min kära Mac som att någon, för att parafrasera Thomas Ytterberg, skitit en lök i datorn.

Bara att starta upp Windows 7 under Parallels Desktop 5 tvingar ner datorn på sina bara knän. Låt gå att min Windows 7-version är den RC1-version som Microsoft öst ut till alla som velat testa den, och låt gå att min Windows 7-installation först kördes under Parallels Desktop 4 och därmed döptes till “Experimental” (något jag inte orkat ändra). Men ändå, ska det behöva vara på det här viset?

Att spela Railroads, kanske inte världens mest optimerade spel och dessutom släppt för fyra år sedan, är måhända en aning orättvist. Vad som skulle hända om jag installerade ett nytt fräscht pang-pang-spel har jag ingen aning om, men med tanke på att hårdvarukraven idag är högre än för fyra år sedan så är det rätt tragiskt att inte Parallels Desktop 5 fungerar bättre. Grafiken rycker och bitvis fryser hela datorn till som om att Parallels Desktop 5 har något annat för sig. Alla tillgängliga inställningar för min Windows 7-installation är inställda på att Windows ska gå så snabbt som möjligt och det blir heller tyvärr ingen större skillnad av att öka mängden internminne som är tillgängligt för Windows 7: mitt (gamla) favoritspel rycker, hackar och beter sig som en obstinat tonåring. Skillnaden mellan Parallels Desktop 5 och en obstinat tonåring att man kan stänga av den tidigare. Så jag gjorde det.

Ironiskt nog så räcker det med att ha Windows 7 igång, utan några program, för att min Mac bitvis ska frysa till och badbollen ska visa sin fula nuna.

Parallels ska dock ha beröm på en punkt: i förra versionen (4) av Parallels Desktop gick det över huvudtaget inte att spela ett spel av det här slaget, även fastän Parallels själva halvt om halvt lovade det.

Och kanske (troligen) hade mitt gamla stofilspel fungerat bättre om jag hade haft WIndows XP installerat, men varför brakar då Parallels Desktop 5 på som om allt är solsken, 28 grader varmt och din jinnåtånnik är perfekt blandad och lagom kall? VMware Fusion varnar dig om dina virtuella maskiner börjar uppföra sig som de käkat laxermedel, Parallels Desktop 5 gör det inte.

I pressreleasen för Parallels Desktop 5 låter företaget meddela att den “utmärkta” 3D-accelerationen också ska göra det möjligt för kunderna att köra AutoCAD eller andra liknande programvaror genom Parallels Desktop 5. Tillåt mig tvivla.

Den stora beefen jag har med Parallels Desktop 5 är att de gapar över mer än de kan svälja, och lovar i ungefär samma proportioner. Det finns säkerligen saker som den här versionen är bra på, men jag hittar dem inte med ett normalt användande. Men eftersom Macpro är just en sajt för de som gillar att mecka och rota lite till så tänkte jag göra ett kul test: jag ville installera HaikuOS, den öppna och fria BeOS-klonen, under Parallels Desktop 5.

Det gick inte så bra. Det gick väldigt, väldigt fel. Installationsfasen fryser direkt och av rapporterna på nätet att döma så är detta så långt man kommer.

Det ska sägas att det faktiskt går att få gamla BeOS 5 att fungera under Parallels Desktop, men Haiku är inget som än så länge har gått att installera rakt av den ISO-fil som numera går att ladda ner.

Lyckades jag då få igång Haiku under Mac OS X? Jadå. Jag laddade ner en färdig image för Vmware från KTH:s FTP-server, installerade WMware Fusion, och jag har inte ångrat mig sedan dess.

Jag inledde artikeln med att ställa frågan vad som hänt med Parallels Desktop. Version 5 gödslar med grafiska effekter, snygga knappar och en hyfsat fungerande (men prestandakrävande) integration med Findern. Låt gå att även tidigare versioner kanske kunnat optimeras en aning till men de har ändå fungerar bra nog för att man ska känna att det är okej.

Men nu är det inte okej längre. I och med uppgraderingen till Parallels Desktop 5 ägnar jag mer tid åt att vänta på att Parallels Desktop 5 ska göra vad det nu gör istället för att faktiskt låta mig arbeta (eller spela). Kanske har Parallels börjat ta kunderna för givet, kanske pressade de ut en produkt på marknaden som inte var helt klar för att möta konkurrensen från Vmware Fusion, jag vet inte.

Men för mig är valet enkelt. Jag avinstallerar Parallels Desktop 5 och går över till VMware Fusion istället. VMwares standard för virtuella maskiner är en defakto-standard som stora delar av IT-branschen arbetar med på ett eller annat sätt.

Parallels Desktop är det inte.

Tillverkare: Parallels
Pris: 829 kronor.

Detta test publicerades i sin helhet på Macpro.