by • 22 maj, 2018 11:01 • RecensionerInga kommentarer2831

Bra och dåligt med Samsung HW-MS750 & Samsung SWA-W700

Samsung är bolaget med många bollar i luften och tillverkar allt från mobiltelefoner, tvättmaskiner, datorer och köksutrustning – Så levererar de när det kommer till ljud.

Design och anslutningar:

MS750 är inte på några sätt en liten limpa som du placerar diskret på TV-bänken eller hänger upp under din TV – den vill synas, och det med all rätt. Den har en enkel och snygg gallerdesign och bakom det svarta gallret döljer sig även en liten display som visar enklare information som volym, vilken källa du har och så vidare. Positivt är att den lilla displayen släcks efter några sekunder och inte alltid lyser, men jag tycker den stundtals är lite svårläst.

Bli inte avskräckta av bilden, displayen är tydligare i verkligheten än vad jag lyckades fånga på bild.

MS750 har verkligen allt du behöver när det kommer till anslutningar, utöver HDMI-portar, optisk ingång, och 3,5mm hörlursuttag, 4K och HDR-stöd så har den även WiFi och Bluetooth-stöd och med Samsungs app kan vi även skapa oss en multiroom-lösning.

Samtliga portar sitter på undersidan av ljudlimpan, och här kopplar vi även in WiFi-dongeln för att kunna para baslådan med ljudlimpan.

Ljud

Jag började med att testa ljudlimpan utan subwoofern SWA-W700 och jag blev positivt överraskad. Limpan har totalt 11 högtalare varav två är placerade på toppen och det levereras ett fylligt och kristallklart ljud. När jag spelade upp en scen ur filmen Mad Max där dom åker ute i öknen och slår på trummorna gör MS750 ett bra jobb och jag fastnar genast i den maffiga scenen.

Nu var det dags att koppla in subwoofer och med i kartongen följer det med en WiFi-dongel som skall kopplas in i ljudlimpan, man trycker på en knapp på subwoofern och sen är den ansluten – väldigt enkelt. SWA-W700 bjuder på ett bra tryck i filmer utan att ta över för mycket, och man känner det härliga mullrandet i tunga actionscener. Jag har två småbarn hemma så att titta på en film med hög volym på kvällen är bara att glömma, men även i lägre volymer levererar Samsungs ljudlimpa och subwoofer riktigt bra. Dialogerna är väldigt tydliga och ljudet är krispigt och rent, och jag började höra fler detaljer än vad jag tidigare hade gjort. MS750 gör ett riktigt bra jobb utan subwoofer, men jag kan starkt rekommendera att köpa till subwoofern då den onekligen är grädde på moset.

Slutsats

Samsung har lyckats göra en ljudlimpa som passar för alla typer av användare, att vi enkelt kan bygga en hel multiroom-lösning är ett stort plus och att ansluta tillbehör är mycket enkelt. Den medföljande fjärrkontrollen är elegant och minimalistisk och har inte mer knappar än vad den behöver. Har du en Samsung TV från 2014 eller nyare så kan du även para ihop limpan med TVn helt trådlöst. Så är du ute efter ett ljudsystem som passar bra till både film och musik och som man kan bygga ut senare kan vi med varma rekommendationer säga att du bör titta närmare på detta paket. Ska jag försöka komma på något dåligt med systemet, vilket är rätt svårt så skulle jag nog säga att vissa kan nog tycka att den är lite för stor.

Och en sak är säker, mina grannar kommer jubla nu när jag lämnar tillbaka ljudsystemet.

Specifikationer MS750:

• Antal högtalare: 11