Ring Stick Up Cam – bra för både människor och djur

I've got my eyes on you
Detta inlägg innehåller reklam genom annonslänkar för Webhallen

Oavsett om du vill ha koll på att ingen bryter sig in i ditt hem, att barnen sover, att hunden inte ställer till något fuffens eller se om det är budet som ringer på dörren så känns det som Ring har en produkt som passar alla scenarion.

Stick Up Cam

Kameran går att köpa i två varianter, med kabel eller batteri. Tanken med Stick Up Cam är att du enkelt ska kunna flytta runt din kamera eller slippa omständiga kabeldragningar då Stick Up Cam mår lika bra inomhus som utomhus och klarar alla väderstreck. Det går antingen att ställa sin kamera på det redan fastmonterade stativet eller så går den även att skruva upp på husfasaden för säkrare installation så ingen stjäl kameran.

Stick Up Cam filmar i 1080p, ser i mörkret och har både mikrofon och högtalare så du kan använda den för tvåvägskommunikation med personen som befinner sig i närheten av kameran.

Inställningar

Precis som med Rings andra kameror finns det en drös med inställningar att göra så som att det bara ska skickas ut notiser om rörelse vissa dagar eller tider på dygnet, du skapa zoner så kameran enbart reagerar om det är rörelser i vissa delar av bilden som kameran filmar. Ett exempel på när zoner är bra att använda är om du har en kamera på baksidan av din tomt. Ponera att med i bilden finns ett träd vars grenar rör sig av vinden. Då kommer du få en notis om att det är rörelser på baksidan av tomten mer eller mindre hela tiden. Då går det istället att ange zoner och exkludera just trädet.

Hur bra fungerar den?

Det fina med en övervakningskamera som går på batterier är att den kan fylla flera olika syften, när man reser bort går den att placera utanför ytterdörren. Är man hemma går den alldeles utmärkt att använda som baby monitor eller helt innanför ytterdörren för att se när barnen går och kommer hem. Under testet så har vi haft kameran i barnrummet och utöver att vi direkt får en notis om dottern är uppe och leker trots att det är dags att sova kan vi även direkt via appen säga till att det är dags att lägga sig i sängen igen. Skulle vi vara bortrest och får en notis om rörelse och ser att någon försöker bryta sig in så har kameran även en siren som går att aktivera för att skrämma bort tjuven.

Det mindre bra

Det är dock några saker som vi inte gillar och dels är det att vi fortfarande saknar stöd för det utlovade HomeKit-stödet som Ring har lovat ska komma i över två år. Inte heller finns stöd för Google Nest Hub där vi gärna hade sett att bilden kom upp automatiskt på den skärmen vid behov.

Nästa del är att vi inte kan sätta in ett minneskort och spara allt inspelat material lokalt. Vill vi kunna spara material så krävs det att vi tecknar sig för en av Rings prenumerationsalternativ vilket medför en extra kostnad. Integritet är även något som är väldigt uppmärksammat idag och det gör att många vill spara sitt material lokalt utan att det ska upp i ett annat företags moln, så detta är något vi hoppas att Ring ser över i framtida produkter. Vi saknar även geo-fencing vilket många andra tillverkare erbjuder, och det betyder att kameran inte registrerar rörelser om du är i hemmet och så fort du lämnar så aktiveras det.

Detaljer

Camera Resolution 1080p
Field of View 115 degrees horizontal, 65 degrees vertical